Çevre bilincinin oluşmasında çevresel farkındalık önem arz etmektedir. Çevre sorunları konusunda bilinçlenmeyi arttıran etmenler hızlı sanayileşme, kirlenme, enerji kirliliği biçiminde sınırlanabilir. Türkiye gibi gelişmekte olan ve nüfüsu hızla artan ülkelerin temiz enerji ihtiyacı da gün geçtikçe artmaktadır. Özellikle gelişmiş ülkelerde yenilenebilir enerji kaynakları olan güneş, rüzgar, biyodizel, hidrolik ve jeotermal vb. enerji kaynaklarının kullanımı artmakta ve bu kaynakların önemi vurgulanmaktadır. Ülkemizde de yenilenilir enerji kaynaklarının potansiyelinin belirlenmesi ve kullanımı konusunda çeşitli çalışmalar yapılmaktadır. Bu bağlamda yenilenebilir enerji kavramının erken yaşlardan itibaren çocuklara anlatılması, örneklerinin incelenmesi, günlük hayattaki kullanımlarının öneminin fark edilmesi, çevreye olan etkisinin incelenmesi ve bilinçli enerji tüketiminin sağlanması ve enerji israfının önlenmesi amaçlanmaktadır.
Araştırmanın hedef kitlesini Ankara il merkezinde Mamak ve Altındağ ilçelerinde yaşayan sosyal dezavantajlı olan 60-72 aylık 60 okul öncesi çocuğu oluşturmaktadır. Proje, yaş grubuna yönelik olarak teorik ve uygulamalı eğitimler şeklinde müzede gerçekleştirilecektir. Soyut bir kavram olan yenilebilir enerji kaynaklarının somutlaştırılarak anlatımında çalışma grubunun yaş ve gelişim özellikleri göz önünde bulundurularak deney, animasyon, bilimsel gezi, eğitsel oyun, oyunlaştırma, sergi, sanat ve drama gibi yöntem ve tekniklerden yararlanılacaktır. Projenin etkililiğinin belirlenmesinde nicel ve nitel yöntemlerden faydalanılacaktır. Projenin nicel boyutunda “Çevreye Yönelik Tutum Ölçeği: Okul Öncesi Versiyonu (CATES- PV)” kullanılacaktır. Nitel boyutta ise “resim çizme”, “gözlem”, “portfolyo”, “günlük tutma” ve “fotoğraf” ile birlikte projenin çıktılarının günlük yaşamda çocuğun yaşamına etkisini belirlemek için “Ebeveynlerle yarı yapılandırılmış görüşme formu” ile yüz yüze görüşmeler gerçekleştirilecektir. Ayrıca proje çalışmalarından sonra gerçekleşen geri dönüşler alınarak ortaya çıkan farkındalığın kalıcılığı da izlenmeye çalışılacaktır.
Çevre eğitimi kapsamında okul öncesi dönem çocuklarına yenilenebilir enerji kaynakları ile ilgili farkındalığın kazandırılmasında, müze gezilerinin ve müzelerde yapılan eğitim etkinliklerinin etkili olacağı, çocuklarda çevre sorunlarına karşı duyarlılığın artacağı beklenmektedir.
Proje 23.05.2021 – 03.06.2021 tarihleri arasında MTA Şehit Mehmet Alan Enerji Parkı‘nda gerçekleştirilecektir.
Proje kapsamında yapılacak etkinliklere buradan ulaşabilirsiniz.